bilde -20230217-053323-80276f11

En tur for livet

Gode rutiner og rammer sørget for trygghet i Lisboa!

Rundt lunsj tider mandag møttes 8 spillere og 4 leder i klubbstua i KFUM-hallen, her var det utdeling av nye Hummel klær, en god lunsj og en god gammeldags mønstring for å se om alt det mest nødvendige var med hos alle. Derfra gikk turen med Oslo Minibuss til Gardermoen og vipps så var vi sjekket inn på hotell Londres Estoril rundt midnatt lokal tid.

Tirsdag våknet vi til litt overskyet vær og 15 grader superklar til første treningsøkt etter en nydelig frokost. Bussen fraktet oss til Estadio Dramatico de cascais hvor klubben GDS Cascais holder til. Som for øvrig har et A-lag på nivå 6 i Portugal, men som trener på dagtid hele tre ganger i uken. Etter lunsj var det avreise til Sintra, et nydelig lite sted med et stort og fint slott som den portugisiske kongefamilien brukte som sommersted i gamledager. Her delte gruppen seg, noen tuslet i byen og koste seg i de fine små gatene, mens noen klinket til med en solid fottur opp til toppen.

Onsdagen startet som tirsdagen gjorde, men med bedre vær. Nå kom jaggu meg solen frem like før treningstart klokken 10:00. Etter en dusj og påfyll av mat dro vi av sted inn til Lisboa sentrum. Her skulle være i 5 timer og de timene ble brukt svært godt av alle! Her kunne alle gjøre nøyaktig hva de hadde lyst til, det ble gått turer rundt om i hele byen, historiske bygg og plasser ble besøkt, det ble shoppet, det ble spist is, drukket brus og ikke minst var det mange utrolige gode samtaler gjennom byen. Etter en lang dag i sentrum var alle sultne. I stedet for middag på hotellet kjørte bussen oss til Cascais sentrum som ligger 2-3 km fra hotellet vårt. Her hadde vi booket bord på Paixao, en liten og koslig restaurant. Her fikk alle velge akkurat hva de ville ha til middag pluss en nydelig dessert! For en luksus! En helt fantastisk avslutning på en onsdag!

Torsdag sto siste treningsdag for tur og nå viste været seg fra sin aller beste side for kameratene på tur. Strålende sol og gradene viste tallet 19 når vi begynte økta. Etter turens siste trening hadde man litt fritid i det fine været. Noen klippet seg hos den lokale frisøren, noen badet i havet som målte hele 14,7 grader, mens andre slappet av i sola. Etter middagen skulle vi på Europa League kampen Sporting Lisboa – FC Midtjylland. Her hadde vi fått billetter av våre danske venner som lagde en helt fantastisk stemning på tribunen i en kamp som endte 1-1 der hjemmelaget utlignet med siste spark på ballen!

Etter kampen ble vi av sikkerhetsmessige grunner holdt igjen på stadion i 30 minutter sammen med resten av bortesupporterne. Når vi kom ut porten ble vi sammen med 148 dansker geleidet av rundt 50 rimelig godt opprustede politifolk til T-banen i nærheten av stadion, danskene gikk inn på T-banen, mens vi skulle i helt motsatt retning til bussen. Så nå var det bare å skifte til å være Sporting supporter og traske selvsikkert tilbake igjen for å finne bussen!

Etter noen timer med søvn var det tid for utsjekk, nærmere bestemt klokken 03:50 natt til fredag før vi rullet inn på Ekeberg i 14 tiden. Det ble nok en tidlig fredags kveld for alle😊

Mange var nok skeptiske til hvordan dette skulle gå. Fem dager i Lisboa med en spillergruppe som har sine utfordringer i det daglige, halvparten hadde ikke pass før turen, noen har aldri vært utenfor Skandinavia, mens andre ikke har flydd siden Fornebu sto og det var lov å røyke inne på flyet.

Men for en enestående tur dette har vært, alle har oppført seg eksemplarisk, alle har kommet til avtalt sted og tid, ingen har brutt noen regler og alle har smilt og koset seg i samtlige fem dager!

Ja, en del av gruppa hadde sine utfordringer med å takke ja til en slik tur hvor veldig mye er annerledes enn det man gjør i hverdagen hjemme i Oslo. Men med klare rutiner og faste holdepunkter får man til å mestre hverdagen selv om man er i et ukjent land over fem dager.

På denne turen la vi opp til et program som skulle fylle dagene, noe de fleste på denne turen strever med i det daglige. Vi har hatt aktiviteter fra morgen til kveld, men med mulighet for å være alene eller sosial sammen med andre. En av spillerne fikk spørsmålet en morgen, har du sovet godt? "Ja, jeg sovnet med engang jeg la hodet på puta, mens hjemme kan jeg ligge 3 timer å se i taket".

Vi ønsker å takke alle sammen som har gjorte denne turen mulig. Stfitelsen Scheibler og Sparebanken 1 Østlandet for midler, alle dere som støttet oss via Spleis. Cupspesialisten for tilrettelegging av turen. Linn Fagerbakk Olsen og Christian Harlem som blir med som frivillig og forsterker støtteapparatet slik at vi kan legge best mulig til rette for spillerne.

Til slutt ønsker vi å takke alle spillerne som ble med, Tarek, Christian, Odd, Cecilie, Jani, Alexsander, Abdi og Bjørn. Ikke ett negativt ord i løpet av hele turen. En helt fantastisk kamerat gjeng å være på tur med!

Nå ser vi frem til å være tilbake i hallen og trene på KFUM-Arena tirsdager og fredager inn mot seriestart i Østlandsligaen!

Her kan dere se bilder fra turen :)

På vegne av Gatelaget, Hallgeir Malm Lillesveen og Alexander Aurdahl.